BLOG INI TELAH DIPINDAHKAN KE

www.anakmuar.com
   

<< February 2006 >>
Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat
 01 02 03 04
05 06 07 08 09 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28


If you want to be updated on this weblog Enter your email here:


rss feed

Feb 3, 2006
SEJARAH KEBUDAYAAN DAN KESENIAN

KUDA KEPANG

SEJARAH PERMAINAN KUDA KEPANG

(Dipetik dari: www.e-genius.com.my)

Permainan kuda kepang merupakan salah satu permainan rakyat di negara ini. Jika di negeri Pantai Timur Semenanjung terkenal dengan permainan wau dan wayang kulit, kuda kepang pula mendapat tempat di hati rakyat Johor. Kehalusan seninya begitu terpelihara walaupun arus kemodenan begitu ketara dalam beberapa aspek kebudayaan.

Foto Tarian Kuda Kepang (Sumber foto www.rmp.gov.my)

Salah seorang pencinta permainan ini di Pt. Kemang Muar ialah En.Margono bin Hj. Anuar atau lebih mesra dipanggil "Wak Gono". Beliau sudah lama berkecimpung dalam permainan kuda kepang tetapi faktor usia menyebabkan beliau terpaksa melupakan permainan ini. Permainan kuda kepang disebarkan kepada rakan-rakan serta orang-orang kampung dan hingga kini di Kampung Parit Kemang sudah mempunyai sebuah persatuan "Persatuan Kuda Kepang Pt. Kemang Muar". Menceritakan sejarah awal, beliau yang kini berusia 80 tahun menyatakan kuda kepang berasal dari Tanah Jawa Indonesia dan telah dibawa ke Tanah Melayu oleh rakyat Indonesia yang berhijrah ke negara ini. Pada mulanya ia hanya permainan biasa seperti "Sepak Raga". Namun sambutan dari penduduk tempatan menyebabkan ia berkembang dari sebuah kampung ke sebuah kampung.

Pada zaman sekarang, permainan kuda kepang dimainkan di majlis perkahwinan atau sesuatu majlis keramaian. Pemain kuda kepang memerlukan sekurang-kurangnya 25 orang dimana 9 orang menari, 5 orang pemain muzik, 15 orang penjaga kawasan dan dua orang bertindak sebagai "Bomoh Pemulih". Bagaimanapun dalam sesuatu persatuan jumlah ahlinya adalah seramai 40 orang. Seorang daripada penari-penari itu bertindak sebagai pemimpin yang dipanggil "Danyang". Pakaian permainan pula biasanya seragam.


Peralatan Kuda Kepang

Peralatan yang diperlukan untuk permainan kuda kepang ialah alat muzik yang terdiri daripada 5 buah Angklung. Angklung diperbuat daripada buluh dan rotan yang boleh didapati daripada kawasan persekitaran. Angklung bersaiz segiempat dan ianya dimainkan dengan cara menggoyang dan menggoncang buluh tersebut. Bagi buluh yang kecil, apabila diketuk akan mengeluarkan bunyi nyaring, manakala buluh yang besar akan mengeluarkan bunyi bergema dan dari kombinasi kedua-dua bunyi ini akan menghasilkan bunyi yang indah dan menarik.

Perkakas lain yang digunakan ialah sebuah gendang. Gendang ini diperbuat daripada kayu Leban dan kulitnya dari kulit lembu. Kulit lembu diperoleh dari saki baki kulit lembu yang dikorbankan semasa Hari Raya Haji. Kulit lembu ini dikeringkan. Sementara pengikatnya diperbuat daripada rotan. Gendang mempunyai panjang diameter lebih kurang 3 kaki. Gendang ini dipalu mengikut irama yang tertentu.

Perkakas lain yang digunakan ialah pecut. Pecut diperbuat daripada buluh dan tali. Kedua-duanya dipintal menjadi satu. Fungsi Pecut adalah untuk mengarah dan mengawal permainan atau penari kuda kepang.

Perkakas terpenting ialah kuda-kuda. Ianya diperbuat daripada kulit lembu. Dibentuk menyerupai kuda dan diwarnakan merah,putih atau kelabu.

Selain itu perkakas lain ialah tali sepanjang 30 meter. Tali sepanjang ini digunakan untuk dibuat pagar bagi mengelak penari kuda kepang yang mabuk berkeliaran dan mudah untuk bomoh mengawalnya. Alat-alat lain ialah gong. Gong apabila dipalu akan mengeluarkan bunyi "goooong" dan meyedapkan lagi bunyi muzik pengiring.

Pantang Larang Ketika Pemainan

Pantang larang dalam permainan kuda kepang ialah pemain tidak boleh diacah semasa dalam permainan atau ketika sedang mabuk kerana ditakuti akan melarat dan menjadikan keadaan tidak terkawal.

Namun pantang larang yang utama ialah tidak boleh melihat kain berwarna merah kerana ia adalah pantang larang semulajadi. Selain itu tidak boleh terlihat atau melihat kaca atau serpihannya kerana ditakuti akan dimakan oleh pemain.

Apabila muzik mula bergema, masuklah pemain-pemain yang dipimpin oleh "danyang" memasuki gelanggang. Pemain-pemain akan menari menurut rentak dan irama lagu. Tiap-tiap penari akan menunggang atau memacu kuda anyaman(kuda kepang). Tarian yang kerap dipersembahkan dalam sesuatu majlis tarian kuda kepang ialah Tarian Solo, Tarian Selendang, Tarian Pucuk Rebung dan Tarian Kuda Kepang dinamakan "Lenggang Kiprah". Penari-penari menari sehingga mabuk atau tidak sedarkan diri selama 2 jam. Keadaan ini disebut sebagai "naik syeh".Mereka boleh melakukan perbuatan atau gerakan yang aneh dan luar biasa seperti bersilat melompat-lompat setinggi 6 kaki dan sebagainya. Kadang-kadang pihak penganjur akan merentang kain licik untuk pemain menitinya.

Semasa penari dalam keadaan demikian, bunyi-bunyian yang mengiringi tarian ini akan bertambah rancak. Kononnya jika alunan muzik tidak rancak maka penari akan naik berang dan akan menerkam atau menendang pemain muzik. Kelakuan ini tidak ubah seperti kuda yang sedang berang. Jika keadaan bertambah liar, Tok Bomoh akan mengarahkan pengawal menangkap dan merebahkan mereka ke tanah, seterusnya dijampi. Penari-penari itu akan dipulihkan semula oleh Tok Bomoh dan kembali normal seperti biasa.

Menurut keterangan pemain yang mengalami kejadian seperti ini,ketika mabuk mereka bermimpi menunggang kuda sambil menari-nari dengan iringan muzik. Semakin lama bunyian itu sayup kedengaran. Kerana itulah mereka cuba mengejar muzik itu. Jelaslah tarian Kuda Kepang mempunyai semangat yang menjadi asas kepercayaan dan peminat mereka. Selain itu alat-lat kuda kepang mesti disimpan dengan baik kerana ditakuti akan dimarahi oleh 'rohnya'. Ini menunjukkan bahawa permainan kuda kepang mempunyai kepercayaan tersendiri.

Sepertimana cara perubatan tradisional, permainan kuda kepang juga tidak ketinggalan menyelitkan pengerasnya yang diserahkan kepada Tok Bomoh persembahan. Pengeras yang dimaksudkan ialah beberapa butir kemenyan, tempat bara untuk membakar kemenyan, air mentah secerek, nasi campur (nasi yang sudah bercampur lauk ayam dan sayur), kuih campur, serta yang utama sekali ialah wang sebanyak RM2.25 yang diserahkan oleh tuan rumah atau penganjur kepada Tok Bomoh persembahan. Bayaran untuk setiap persembahan atau pertunjukan kuda kepang adalah tidak kurang dari RM200 .

(Sumber: www.e-genius.com.my)

KEMPLING

KEMPLING: SATU KESENIAN JAWA DI MUAR

Oleh HAI ROZZAMAN JALAL (Laman Web Wak Jaman)

Kemplingan (Sumber Foto Ehsan: kemplingan.tripod.com)

DALAM masyarakat majmuk di negara kita, pelbagai jenis kebudayaan dan kesenian ada pada masyarakat masing-masing.

Kedatangan masyarakat Jawa ke tanah air kita terutamanya di selatan Semenanjung beberapa kurun yang lalu telah membawa banyak kesenian yang kini hampir dilupakan, dibawa oleh arus kemewahan teknologi moden.

Banyak kesenian masyarakay Jawa seperti kuda kepang, wayang kulit, ketoprak, barongan, pencak silat dan kempling hampir dilupakan oleh generasi baru kerana usaha-usaha untuk memeliharanya tiada.

Kesenian itu sesetengahnya masih hidup lagi terutama di kampung-kampung yang dihuni oleh masyarakat Jawa di mana generasi tua masih ada.

Kempling merupakan salah satu kesenian masyarakat Jawa yang telah wujud sejak dahulu lagi dan kini hampir dilupakan oleh masyarakat itu sendiri tanpa ada inisiatif untuk menghidupkannya agar tidak pupus dari ingatan generasi yang ada.

Kesenian kempling ini pada kebiasaannya dipersembahkan di majlis-majlis keramaian seperti majlis berkhatan, perkahwinan, Maulidur Rasul, menyambut kelahiran bayi, potong jambul dan sebagainya.

Pada dasarnya, kumpulan kempling ini ditubuhkan sebagai kesenian hiburan masyarakat Jawa kerana pada ketika itu tiada alat-alat hiburan seperti radio dan televisyen.

Selain itu, dengan adanya kumpulan kempling di sesebuah kampung, masyarakatnya sama ada golongan tua atau muda dapat disatukan dan berkumpul mempelajari kesenian nenek moyang mereka.

Permainan kempling ini mempunyai unsur-unsur keagamaan yang memuji-muji kebesaran Allah SWT dan Rasul-Nya, Nabi Muhammad SAW.

Nazam atau lirik bagi permainan kempling ini berpandukan kepada berzanji atau rawi.

Terdapat enam jenis alat permainan kempling yang mempunyai bunyi dan fungsi yang berlainan.

Alat-alat itu ialah jidur, gendang, karon, kempling dan dua buah kempol. Kesemua alat-alat ini diperbuat dari kulit kambing manakala baluhnya daripada kayu.

Kombinasi keenam-enam alatan kempling ini melahirkan satu bunyian yang indah dan menarik. Ada ketikanya, ia dapat didengar sehingga beberapa kilometer terutama pada waktu malam.

Bagi memulakan permainan kempling ini, bacaan surah al-Fatihah dan selawat ke atas Nabi Muhammad SAW dibaca terlebih dahulu. Kemudian barulah dimulakan berpandukan bab-bab yang terdapat di dalam berzanji.

Sebenarnya permainan kempling tiada had masa yang tertentu tetapi ia memerlukan masa yang agak panjang bergantung kepada berapa lagu dan bab di dalam berzanji.

Pada kebiasaannya, permainan kempling ini dimainkan pada waktu malam dan akan membawa ke pagi. Ia juga boleh dimainkan atau dipersembahkan pada waktu siang atau malam mengikut kehendak tuan rumah.

Mereka akan bermain secara bergilir-gilir dan berjaga dari malam hingga ke pagi atau dipanggil "lek-lek'an" dalam bahasa Jawa.

Apabila sesebuah lagu atau bab selesai dimainkan, ia akan diselangselikan dengan bacaan berzanji dan akan dimulakan semula apabila bacaan satu bab berzanji tamat.

Tuan rumah akan menyediakan hidangan kuih-muih dan minuman bagi menghilangkan rasa mengantuk para pemain kempling.

Permainan kempling ini akan ditamatkan dengan selawat ke atas Nabi Muhammad SAW.

Sebenarnya, kesenian kempling ini merupakan salah satu cara memuji-muji Nabi Muhammad SAW yang dilakukan oleh masyarakat Jawa dahulu berpandukan berzanji.

Masyarakat dahulu yang tinggal di desa-desa menggunakan kesenian seumpama ini untuk memupuk semangat kerjasama dan muhibah sambil berbincang mengenai masalah yang dihadapi oleh penduduk kampung itu.

Untuk itu, bagi memelihara kesenian tradisional ini agar ia terus wujud dan kekal sebagai kesenian warisan, generasi muda perlulah berusaha untuk mewarisinya.

Pihak yang bertanggungjawab dalam bidang ini perlu sama-sama mengambil daya usaha tertentu demi kesinambungan kesenian tradisional ini supaya tidak luput dibawa arus kemodenan dan kebudayaan liar.

(Dipetik dari 
Laman Web Wak Jaman karya HAI ROZZAMAN JALAL)

 

KUMPULAN KEMPLINGAN DI MUAR

Oleh HAI ROZZAMAN JALAL (Laman Web Wak Jaman)

SEKITAR daerah Muar, Johor terdapat beberapa kumpulan kempelingan seperti di Kampung Parit Kemang, Parit Kasan, Parit Gani, Melayu Raya, Parit Satu dan Parit Dua Sagil.

Di Kampung Parit Kasan, kumpulan kempelingan ini disebut sebagai perkumpulan 'kempeling' sahaja, pada hal 'kempeling' itu adalah satu daripada alat yang digunakan.

Kumpulan itu diketuai oleh Wahid Rebin dengan jurulatihnya Haji Tamyiz Alias.

Pada tahun ini, kumpulan berkenaan tersenarai dalam Projek Pemuliharaan Kesenian Kemplingan Johor.

Peralatan yang digunakan terdiri daripada enam jenis alat tabuhan iaitu jidur, gendang, kempeling, karon dan dua buah kempol.

Karon memainkan nada untuk meningkah tiga peralatan lain: kempeling dan dua buah kempol.

Kombinasi keenam-enam peralatan ini dapat melahirkan irama yang sungguh menarik untuk mengiringi bacaan rawi atau nazam petikan daripada berzanji.

Sebenarnya, untuk mempelajari kesenian kempelingan ini memakan waktu yang agak panjang kerana setiap pemain diperlukan untuk menghayati rentak irama, kaedah menabuh dan cara memasukkan lagu nazam atau bacaan rawi.

Seperti halnya, bermain kompang, kompang jidur atau mana-mana genderang, kemasukan nada tingkah yang tidak tepat akan merosakkan irama lagu yang dimainkan.

Bagi seseorang ketua kumpulan, peningkahan nada alat-alat permainan inilah yang sangat diperhatikan.

(Dipetik dari  Laman Web Wak Jaman karya HAI ROZZAMAN JALAL) 


Posted at 03:46 pm by anakmuar

Diyana
August 6, 2009   05:21 PM PDT
 
ada lagi tak pasal wau?
siapa yang harus kita jumpa untuk interview...
ku yg xtau
August 1, 2009   01:56 PM PDT
 
salam....ade x sesiapa yg tau psal dramatari menora yg popular kat klate...klu ade plzz tlg gtaw.....nk siapkan asgmnt....plzzzzzz...
SOMEONE
July 28, 2009   05:01 PM PDT
 
AQ BKN NK CARI BENDANI KAN AQ TULIS LIRIK LAGU KEBANGSAAN NEGERI YG TERDAPAT DI MALAYSIA BKN BENDA NI.
G_g
July 20, 2009   09:14 PM PDT
 
tlong aq carik something about kompang coz aq kne wat folio muzik..........tlong arrrrrrrr...........mane aq nak carik note note kompang and jenis-jenis rentak kompang ha?...susah arrr.susah...........susah.........
christy wong
July 8, 2009   05:57 PM PDT
 
i dun like it!!!!!......very much......!!!!!!!!!
diey_ya95
July 3, 2009   12:41 PM PDT
 
arrrggghhh!!!!!!!! siot miot tol..... dah arrr out la snang...crik web laen......
diey_ya95
July 3, 2009   12:40 PM PDT
 
arrrggghhh!!!!!!!! siot miot tol..... dah arrr out la snang...crik web laen......
diey_ya95
July 3, 2009   12:34 PM PDT
 
bende aq nk carik tak kuar...tension!!!!!!!!!
diey_ya95
July 3, 2009   12:31 PM PDT
 
mne bende yg aq nk carik nieyh???????????
nicole
June 25, 2009   03:02 AM PDT
 
bilakah website Malaysia boleh canggih seperti negara lain?
Telah tekan tapi keluar lain?
Name sayang
June 17, 2009   09:08 PM PDT
 
tolongla saya.....cari maklumat tentang kfaftangan di Malaysia & Indonesia k. TQ gengs
Name sayang
June 17, 2009   08:59 PM PDT
 
boleh tolong cari maklumat tentang perbandingan persamaan & perbezaan kraftangan Malaysia dan Indonesia dari aspek sejarah, nilai estetik, kegunaan
i
May 27, 2009   12:31 PM PDT
 
silat tradisional negeri mane
leyla
April 22, 2009   01:52 PM PDT
 
heeyyy!!!manusia2pandai!paya,x da ttg kraftangan,penin dahpalak nak crik..doh2!cney awhh???
setonggok
April 21, 2009   06:25 PM PDT
 
aku nak pasal pucuk rebung ngok..... ni ape ni... bongok!!
loly
April 10, 2009   12:13 AM PDT
 
aq cari anyaman.....
bkn wau...
pahal bangang sgt bnde ny...
res
March 23, 2009   08:48 PM PDT
 
TLNG JELASKN PASAL PERMAINAN CONGKAK PLAK............. CZ BNDA NI DH NK PUPUS............. ASYIK WAU JE........... BOSN RRRRRRRRR
res
March 23, 2009   08:46 PM PDT
 
x pyh nk copy in internet laaaaaaaaaa
my name is....
March 20, 2009   12:21 AM PDT
 
asl xde psl guli ek??????
tlg3.........
nk tau sejarah p'mainan guli........
LaLA
February 9, 2009   05:24 AM PST
 
tolong sesiapa ada sejarah complete tentang tarian wau bulan, saya nak kena wat asignment!!! dan lagi satu tarian kaum bidayuh di sarawak yang pakai bulu burung enggang tu, tolong!!!
zual
January 13, 2009   01:08 PM PST
 
great...tambahkan lagi citer didalam nyer k.....
jojo
December 2, 2008   03:29 PM PST
 
help..!sape ade segalenye info tentang congkak?penting ni?diperlukan segera!antara hidup dan mati!sesape yang bermurah hati tu baleh la sengkan info tentang congkak tu dekat email ni

jojo_ciCak@yahoo.com

plez..!!!
nadira
October 31, 2008   09:54 AM PDT
 
hai!!!!!!!!!!!
bleh x tlg carikan cerita kebaikan utk dikir barat...........
cylar
September 6, 2008   01:31 AM PDT
 
weh, spe2 yg tau pasal cara pembuatn kompang, gtau aku ea..urgent nie..pleaseeee..
ena
August 11, 2008   08:27 PM PDT
 
bleh tlg cite kn dlm ckit psal kuda kepand x?sume psl wau jek
zulery
July 30, 2008   11:27 PM PDT
 
sejarah kewujudan tarian menora di kelantan
gunslinger33
July 21, 2008   03:01 PM PDT
 
Kuda Kepang.......
PENSYARAH
July 15, 2008   02:02 PM PDT
 
MANA NAK CARI ALATAN GONG...KALAU ADA PEMBUAT GONG CALL 019 2454465
maddy
June 25, 2008   10:32 PM PDT
 
help!!
saye nk folio sejarah form 3 comlete..
amirah
June 20, 2008   11:24 AM PDT
 
thanks for the information about wau............thanks a lot!!!!!!its really help me.
CiCAk
June 19, 2008   09:08 AM PDT
 
lol..!!! ape la..wau je ke yg ade..?
aq nak sepak raga la...zzzzzzzz
opie @ pia
June 18, 2008   11:25 AM PDT
 
negeri mane yg start main congkak plez....nk cepat
syafiq
June 17, 2008   08:14 PM PDT
 
ak tghcri psl sepak raga dah la ckit jer org wat sepak raga ni.......zzzzzzzzzz
nO naMe!@#$%^&*(
June 15, 2008   05:39 PM PDT
 
sial toi!! aku cari congkak skit pyer payah !! asal wau je..click skali je WAU...suma maklumt ada x yah susah cri pge lein!!!! waaa!! wat la skit utk permainan lein!! wat cam wau je permainan TRADISIONAL kte!!! byk g R!!! entah pa pe!!!
en
June 15, 2008   04:24 PM PDT
 
huu..dapat gak isi..trimas..AA126K006..
nataliana
June 15, 2008   03:03 PM PDT
 
ni pa kez. aq cri congkak lah bkn kuda kepang....
bapak kau
June 12, 2008   04:48 PM PDT
 
oit babi aku nak cari pasal congkak bodo
PEMURAH HATI
June 10, 2008   09:15 PM PDT
 
PENDAHULUAN

ľ Permainan wau atau lebih dikenali sebagai layang-layang suatu ketika dahulu lebih terkenal di kawasan pedalaman seperti di kawasan pantai dan kawasan lapang seperti di padang, sawah padi dan sebagainya.


ľ Kini permainan tersebut telah mulai popular dan diminati oleh pelbagai kaum termasuklah mereka yang menetap di kawasan Bandar


ľ Permainan ini juga telah diperkenalkan hingga ke peringkat antarabangsa seperti di Pasir Gudang Kite Festivals International Guests yang diadakan pada setiap tahun. Sambutan festival ini juga sangat memberangsangkan terutamanya peserta dari luar negara.








OBJEKTIF KAJIAN

Kajian saya merangkumi objektif-objektif yang berikut:

1. Kajian ini dijalankan untuk menambahkan pengetahuan saya tentang permainan tradisional di negara kita.

2. Kajian ini dijalankan untuk mengenal pasti sumber sejarah yang sahih. Ini akan membantu saya membuat satu kajian ilmiah dengan tatacara yang betul, jelas dan tepat

3. Kajian ini dijalankan untuk memenuhi kehendak sukatan pelajaran Peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR)

4. Kajian ini dijalankan untuk menyedarkan diri tentang pentingnya permainan tradisional dalam kalangan rakyat di negara kita kerana ia melambangkan setiap kaum, adat dan tradisinya sendiri.





KAEDAH KAJIAN

Untuk menjalankan kajian ini saya telah menggunakan beberapa kaedah. Antaranya ialah;

1. Kaedah Temubual
- saya menemubual seorang rakan jiran saya yang bernama Salwani binti Mutahar yang mahir membuat wau

2. Penyelidikan kepustakaan
- saya telah meminjam beberapa buah buku daripada Perpustakaan Negara untuk mengetahui dengan lebih lanjut tentang permainan wau yang amat menarik ini.

3. Kaedah Penyelidikan
- saya telah menjalankan sedikit penyelidikan dengan melayari internet, mencari maklumat di laman web serta melawat ke tempat kajian seperti Arkib Negara.

4. Kaedah Pemerhatian
- kaedah ini telah saya gunakan semasa guru Sejarah saya sedang mengajar dan juga semasa penerangan guru penilai


ASAL USUL NAMA WAU

Selain wau, nama lain bagi wau ialah layang-layang. Perkataan wau dikatakan berasal dari perkataan Thailand memandangkan negeri seperti Kelantan, Terengganu, Perlis dan Kedah menggunakan perkataan tersebut.

Perkataan layang-layang pula digunakan di kebanyakan negeri-negeri seperti di pantai Barat dan Selatan Semenanjung Malaysia seperti Selangor, Melaka dan Johor. Ini dapat dibuktikan menerusi catatan Tun Sri Lanang yang menyatakan bahawa Raja Ahmad bermain layang-layang bersama pemuda-pemuda serta kerabat DiRaja, dan tidak pula disebut bermain wau.

Selain itu, kemunculan nama wau turut dikaitkan dengan bunyi yang terhasil daripada busur yang diikat pada wau. Apabila dinaikkan ke udara, daun ibus yang dipasang pada busur tersebut akan menghasilkan bunyi ¡§wau¡¨ ¡§wau¡¨ ¡§wau¡¨ secara berirama.





SEJARAH WAU DI MALAYSIA
Kedatangan permainan wau di Malaysia tidak dapat dipastikan kesahihan. tarikh serta asal-usulnya. Walau bagaimanapun menurut sejarahwan Clive Hart, layang-layang di Malaysia berasal dari negara China. Ini kerana rekabentuk serta ciri wau di Malaysia mempunyai persamaan dengan layang-layang tradisional dari negara China.
Layang-layang pada masa dahulu menggunakan daun kayu yang lebar. Kemungkinan evolusi layang-layang di Malaysia juga turut menyerap unsur-unsur kebudayaan dari negara China.










Mitos permainan wau
1. Wau itu pada awalnya adalah permainan tanpa nama. Permainan yang dimainkan oleh kanak-kanak ini diperbuat dari daun tertentu yang diikat pada tulang belakang daun tersebut dengan tali kelopak batang pisang atau urat-urat daun nenas. Wau dimainkan di tempat yang berangin. Satu waktu, permainan tanpa nama itu putus talinya, dan anak itu pun menangis ¡§wa,wa,wa,wa¡K¡¨, maka, menurut yang empunya cerita, lahirlah perkataan "Wau".
2. Mengikut asal usul yang lain, yang lebih dekat dengan mitos, ia bermula apabila Dewi Dewa Dani bersalinkan Dewa Muda. Bidan Ketujuh membuang tembuni Dewa Muda ke laut. Maka Mak si Dewa Dewa yang sedang bertapa di kayangan merasa tidak selesa duduk di kayangan, lalu dia turun ke Medan Kulum Laman Yang Rata, dan dilihatnya tembuni Dewa Muda terapung-apung di Sungai Nil. Tembuni itu dipulihkan menjadi seorang dewa yang dinamakan Awang si Jambul Lebat dan selaput tembuni Dewa Muda itulah dijadikan ¡§rangka¡¨ Wau untuk Dewa Muda.
Untuk menyiapkan Wau itu, Mak si Dewa Dewa mengambil panau Dewa Muda untuk dijadikan bunga Wau, tangan Dewa Muda untuk sayap Wau, laras kaki Dewa Muda dijadikan tangan dan badan wau serta rambut Dewa Muda dijadikan jambul Wau. Bila Wau ini dinaikkan, maka busurnya berbunyi dua belas bahasa dan dua belas ragam. Dari bunyi busur itulah wujudnya nama "Wau". Mengikut asal usul ini juga, wau yang tidak ada busur atau busurnya tidak berbunyi dua belas bahasa dan dua belas ragam dipanggil "layang-layang".
3. Mengikut asal usul yang lain pula, wau wujud dari semangat padi. Pada satu hari, seorang petani bersama isterinya yang tidak mempunyai anak terjumpa dengan seorang anak perempuan yang cantik, lalu dipelihara oleh mereka. Si suami tiap-tiap hari membawakan minuman dan makanan kepada anak perempuan itu di tempat dia bermain di rumah padi, yang akhirnya menimbulkan perasaan cemburu di hati isteri. Anak perempuan itu dipukul oleh si isteri lantas melarikan diri dari rumah petani tersebut menghala angina barat.
Berikutan dengan kejadian itu, padi petani suami isteri tadi, tidak berbuah dan diserang penyakit. Mengikut nujum, anak perempuan yang dihalau tadi adalah semangat padi. Untuk memohon maaf, petani itu harus membuat satu lembaga merupai Wau Bulan sekarang ini dan dinaikkan setelah menuai.
4. Mengikut asal usul yang lain, Wau Bulan lahir sebagai lambang penyatuan kembali Empayar Srivijaya oleh Dewa Muda. Setelah kemangkatan pembina Empayar Srivijaya iaitu Sri Maharaja Sri Jayanaga, maka empayar yang meliputi seluruh Asia Tenggara ini mulai berpecah diperintah secara berasingan dari negara induk Srivijaya iaitu Medang Bhumi.
Di awal abad ke-8 muncul seorang tokoh, iaitu cucu Sri Maharaja Sri Jayanaga yang bernama Jaya Sinha. Beliau mempunyai berbagai gelaran, antaranya Sabjaya atau Sanjaya Putera, Inu Dewa, Seri Panji, Mahisa Kelana Seri Panji, Raden Inu Kertapati atau Raden Asmarajaya dan Hyang Kamajaya, tetapi dia lebih terkenal dalam cerita-cerita tradisi sebagai Dewa Muda. Dewa Muda telah mengadakan beberapa serangan untuk menyatukan kembali Empayar Srivijaya.
Sebelum Dewa Muda mengadakan serangan, dia telah lama bertapa dan apabila selesai, dia pulang dari gua tempatnya bertapa dengan membawa rangka atau ¡¥lembaga¡¦ wau bulan yang baginya merupakan peta penyerangan dan penaklukan kembali Empayar Srivijaya atau Asia Tenggara itu.Dewa Muda menakluk kembali empayar yang agung itu kira-kira pada tahun 713 hingga 779 Masihi. Setelah mendapat kemenangan, Wau Bulan yang menjadi lambang Empayar Srivijaya dikenali sebagai ¡¥Sejagat Tanah Jawa¡¦.
Kepala dan tengkuk wau bulan yang berbentuk garuda itu melambangkan raja segala burung yang sebenarnya seorang wali. Namanya ialah Riah, dalam Bahasa Arab disebut ¡¥Nabi Mahlail Alaihissalam¡¦ antara 313 rasul dan dalam Bible, beliau disebut dengan nama ¡¥Mahalelselt¡¦. Dalam cerita-cerita tradisi dia digelar ¡¥Burung Petala Indera¡¦. Jadi, kepala Wau Bulan ini melambangkan roh dan semangat Empayar Srivijaya, dan memberi erti asas kebudayaan dan asas peradaban dalam empayar ini.
Dikisahkan bahawa busur wau ini memiliki dua belas bahasa, dua belas ragam yang melambangkan negeri atau daerah yang disatukan kembali dengan negara pusat Empayar Srivijaya. Dua belas negeri tersebut ialah Filipina, Vietnam, Segenting, Kemboja-Laos-Thailand Tengah dan Utara, Burma, Burma Barat dan Benggala Timur menganjur ke Kepulauan Andaman, Pulau Irian dan Pulau Sulawesi. Sementara dua belas ragam bererti dua belas suku terdapat di dua belas daerah/negeri tersebut tadi.
Bulatan bulan pada Wau Bulan melambangkan negeri-negeri daratan yang dinamakan Nusarantang-kawasan yang bersambung. Bintang yang terletak di antara bulatan bulan sabit penuh dilambangkan sebagai ¡¥negara pusat¡¦ atau ¡¥kawasan pusat pemerimtahan¡¦ yang dinamakan ¡¥Nusa Kencana-Kawasan Emas dan bulan sabit penuh yang menjadi bahagian bawah wau ini dilambangkan dengan negeri-negeri kepulauan yang dinamakan Nusantara-Kawasan yang dirantai oleh laut-laut.
Wau Bulan ini memiliki tiga teraju yang melambangkan tiga bahagian empayar Srivijaya dan tiga teraju ini diikat oleh satu tali, yang melambangkan Empayar Srivijaya ini diperintah oleh satu pentadbiran pusat.
5. Dalam asal usul yang lain pula, wau dinyatakan berasal dari Kembayat Negara di zaman Siti Zubaidah dan wau ini bernama Wau Lenggang Kembayat. Wau inilah yang dinaikkan oleh Pembina Empayar Srivijaya iaitu Dewa Muda. Bentuknya tidaklah seperti Wau Bulan seperti yang dinyatakan dalam asal usul di atas. Wau Lenggang Kembayat ini bentukya seperti Wau Ikan yang wujudnya sekarang ini.
Banyak lagi terdapat asal usul wau, tetapi hampir semuanya menyerupai asal usul yang telah dicatat.






CARA MEMBUAT WAU
Antara bahan-bahan mentah yang diperlukan untuk membuat wau ialah buluh, kulit rotan, gam daripada pokok kayu dan lain-lain keperluan yang bersesuaian untuk menghasilkan sebuah wau.
Selain daripada itu, kepakaran dan kemahiran juga merupakan aspek utama untuk menghasilkan sebuah wau yang bermutu seperti kepakaran dalam pemilihan bahan mentah, kemahiran kraftangan serta pengetahuan di dalam bidang aerodinamik. Bagi memastikan wau yang akan dihasilkan mempunyai kualiti, bahan mentah seperti buluh terutamanya perlu dipilih dengan lebih teliti.
Oleh itu terdapat beberapa petua serta pantang-larang yang terlibat semasa ingin menebang dan menyimpan buluh tersebut.





Petua dan pantang larang pemilihan buluh
1. Rumpun buluh mestilah di kawasan yang tinggi dan lapang, bukan di dalam semak atau dusun.
2. Pilih buluh yang kelihatan kering, seelok-eloknya di tengah rumpun.
3. Jangan tebang buluh yang mempunyai pucuk muda kerana buluh tersebut mempunyai banyak kanji dan mudah diserang serangga perosak.
4. Buluh yang condong ke arah matahari naik adalah lebih baik kerana mempunyai semangat yang kuat menurut kepercayaan orang tua-tua.
5. Keadaan cuaca kering dan panas adalah sangat sesuai untuk menebang buluh seperti di waktu tengahari.
6. Jika menebang buluh pada waktu pagi, pastikan penebang menindih bayangnya.
7. Sebelum menebang buluh, digalakkan membaca doa dan selawat terlebih dahulu
8. Adalah lebih baik buluh yang sudah ditebang dipotong di situ juga.
9. Petua orang tua-tua di Kelantan pula semasa membawa balik buluh yang sudah ditebang, akan meninggalkan pesan kepada Sang Bubuk iaitu, ¡§Wahai Sang Bubuk, hak aku tinggal ini adalah hak mu, hak aku wat kelik ni ialah hak aku, mu tok sah ikut akulah, mu make hok sini¡¨.


Penyimpanan buluh
Buluh akan disimpan dahulu sekurang-kurangnya setahun sebelum diraut menjadi rangka wau. Biasanya tempat penyimpanan mestilah tinggi untuk mengelakkan buluh daripada dilangkah manusia.
Antara petua-petua yang digunapakai untuk memastikan buluh tersebut tahan dan kuat ialah :-
1. Buluh disimpan di dalam paya atau direndam di dalam selut.
2. Buluh ditanam di dalam pasir dan dinyalakan unggun api di atasnya selama satu jam.
3. Menyalai kepingan buluh pada bara api.








Meraut buluh
Buluh perlu diraut untuk membuang bahagian-bahagian yang tidak diperlukan seperti ruas dan kulit. Selain itu tujuannya adalah untuk memberi keseimbangan pada bentuk dan berat bahagian sayap wau. Pisau khas digunakan untuk meraut dan mestilah benar-benar tajam bagi memastikan kerja-kerja tersebut dapat dijalankan dengan mudah dan mengelakkan daripada kesilapan.
Antara bahagian buluh yang perlu diraut adalah seperti :-
1. Bahagian tulang belakang diraut sehingga 1.0 sentimeter dengan kadar lembut dan sederhana keras.
2. Bahagian bilah sayap di kedua-dua bahagian diraut sehingga 1.5 sentimeter dan semakin halus di hujung bilah tersebut iaitu sebesar lidi kelapa.
3. Bahagian ekor yang mempunyai dua bahagian juga perlu diraut sehingga 0.5 sentimeter.
4. Raut bilah-bilah buluh untuk bahagian pinggang dan bulatan berbentuk bulan. Rautan di bahagian tersebut adalah lebih nipis dan bersaiz kecil 0.5 sentimeter untuk memudahkan ia dibentuk.
Selepas semua buluh diraut, proses seterusnya ialah semua bilah tersebut akan digosok pula dengan kertas pasir.


Membuat bingkai
Bingkai wau terdiri daripada beberapa bahagian utama iaitu tulang belakang, tulang rentas sayap, rangka sayap dan rangka ekor. Buluh yang sudah diraut akan dipotong mengikut ukuran wau yang dikehendaki iaitu dua keping buluh untuk sayap, satu keping untuk tulang belakang dan dua keping lagi untuk rangka ekor. Kepingan buluh yang hendak dibuat sayap perlulah diseimbangkan dengan menandakan di tengah-tengah kepingan buluh.
Rangka bingkai wau kemudian akan diikat:
1. Tulang belakang wau diukur kepada 3 bahagian dan kemudiannya ditanda 3 bahagian tersebut.
2. Bahagian sayap wau akan diikat terlebih dahulu.
3. Sayap yang sudah diikat akan diikat pula pada tulang belakang.
4. Ikat di bahagian atas dan bawah ekor pada tulang belakang. Pastikan bahagian tersebut seimbang di kedua-kedua belah.
5. Cantumkan hujung bahagian ekor kemudian tautkan pada hujung bahagian sayap.
6. Untuk bahagian pinggang terutamanya jenis wau bulan, kepingan buluh ditaut membentuk separa bulatan pada bahagian sayap dan ekor wau. Seterunya kepingan buluh yang diraut lebih nipis dibentuk menjadi bulatan untuk diikat di tengah pinggang wau. Saiznya ditentukan dengan mengikut nisbah iaitu bersamaan dengan keluasan kepala wau.
7. Langkah terakhir ialah membuat kepala wau iaitu dengan mengikat separuh daripada kepala wau dengan sayap dengan jarak 2 inci dari tulang belakang.
Setelah bingkai wau siap, satu lapisan asas yang dipanggil ¡¥tanah¡¦ akan dipasang pada wau. Tujuannya supaya wau tersebut tahan lasak kerana sifat utama kertas tersebut lebih kenyal dan tidak ditembusi angin. Pemasangan melibatkan beberapa langkah:
1. Ukur kertas dengan saiz bingkai.
2. Kemudian kertas ditanda dengan pensil dan perlu dilebihkan dua sentimeter dari rangka bingkai.
3. Potong kertas wau tersebut dan lebihan tadi dipotong dalam bentuk ¡¥V¡¦.
4. Lekatkan kertas pada bingkai dengan menggunakan gam kanji.
Mengukur, melukis dan menyobek corak
Ukiran lukisan pada badan wau adalah antara elemen utama yang menjadikan wau tersebut unik dan istimewa. Antara langkah-langkah yang terlibat:
1. Lipat empat kertas warna untuk bahagian sayap, dan lipat dua untuk bahagian ekor.
2. Mulakan melukis dari bahagian dada sehingga ke hujung sayap dengan mengosongkan satu ruang kosong untuk ruang tapak kijang, bagi bahagian ekor pula, corak yang hendak dilukis mestilah sama dengan corak di bahagian sayap.
3. Corak perlu dipotong menggunakan pisau tajam khas dan corak ini menjadi corak asas bagi wau.
4. Corak akan ditampal pada kertas warna lain, biasanya warna emas dengan menyapu gam di belakang kertas corak. Gam perlu dicampur dengan air terlebih dahulu untuk elakkan daripada berkedut. Kertas bercorak akan diletakkan di atas kain lembap. Kertas berwarna diletakkan perlahan-lahan ke atas kertas corak dan kemudiannya diratakan dengan menggunakan seterika panas di atas kain lembap tadi.
5. Potong semula corak yang hendak disobek dan tampal sekali lagi dengan kertas berlainan warna sehingga siap sepenuhnya.
6. Tampal ukiran sobek tadi pada tanah wau dengan hanya menyapu gam kanji pada bahagian tepinya sahaja.
Bahagian yang tidak lekat dikemaskan dengan menyapu gam menggunakan berus lukisan. Bagi wau hiasan akan ditampal kertas hiasan di belakang wau untuk menutup kecacatan iaitu kerangka buluh dan tulang rentas sayap wau.
Berlainan pula dengan wau yang hendak diterbangkan mestilah menggunakan kertas yang tidak menyerap air. Selain itu, belakang wau tersebut tidak ditampal kertas hiasan dan ukiran sobek hanya mempunyai tiga atau empat lapis sahaja berbanding dengan wau hiasan yang mempunyai sehingga lapan warna.

Memasang jambul atau rambu
Jambul atau rambu dipasang dengan dililitkan pada rangka ekor atau sayap wau.
Jambu biasanya diperbuat daripada kertas ¡¥crepe¡¦ yang dipotong dengan gunting secara memanjang untuk membentuk rambu.

Memasang belalai
Belalai menggunakan bahan yang sama dengan jambul tetapi dipasang pada kepala wau.
Memasang busur
Fungsi utama busur ialah untuk mengeluarkan bunyi semasa wau diterbangkan. Terdiri daripada empat komponen iaitu ¡¥bok¡¦, daun ibus, inas dan buluh penyepit.
1. Potong kepingan buluh dengan ukuran separuh daripada panjang sayap wau.
2. Raut kepingan tersebut, belah daun ibus yang sudah dikeringkan ikut kesesuaian bunyi yang dikehendaki.
3. Untuk membuat inas, buluh cina sesuai digunakan dan dipotong sepanjang dua sentimeter dan ditebuk di bahagian tengahnya sebesar saiz busur.
4. Setelah ketiga-tiga komponen dicantumkan, lekatkan busur tersebut pada kepala wau dengan menggunakan buluh penyepit dan kemudiannya diikat menggunakan benang nilon.








Wau Bulan juga boleh didapati daripada:-

1. Seni pertukangan: Filigree.

Seni pertukangan Perak adalah salah satu cabang kesenian yang amat terkenal di negeri Kelantan. Kemahiran pertukangan logam orang-orang dipercayai telah wujud sejak berzaman-zaman, hasil pengaruh tamadun Hindu dan Islam yang memang terkenal dengan pertukangan barangan logam seperti emas dan tembaga.

Bagi masyarakat yang telah mengenali seni pertukangan perak filigree atau turut dikenali dengan dawai pintal, mengakui bahawa seni perak filigree mempunyai keindahannya yang tersendiri. Keindahan yang dimaksudkan ini bukan sekadar kehalusan ragam hiasan pada penciptaan suatu motif yang terselindung di sebaliknya mengikut daya imaginasi jiwa pencipta itu sendiri.

Kebanyakan barangan filigree memaparkan peralatan perhiasan diri yang menjadi kegemaran kaum wanita. Pelbagai motif terdapat dalam seni pertukangan filigree ini. Amtaranya ialah motif bunga-bungaan dan motif wau.



2. Tarian Siti Wau Bulan

Asal-usul tarian ini adalah dari Pantai Timur iaitu Kelantan dan Terngganu. Tarian ini menggambarkan wau bulan yang sedang yang diterbangkan dengan penuh keriangan yang juga merupakan salah satu acvara ytradisi semasa musim menuai padi. Tarian ini ditarikan oleh penari lelaki dan perempuan dengan diiringi alat muzik tradisional seperti gendang dan seruling.

3. Dikir Barat

Selain daripada permainan wau, wau turut dinyanyikan dalam Dikir Barat. Dikir Barat adalah suatu permainan tradisional yang amat digemari oleh masyarakat Melayu di Kelantan. Dikir Barat wujud dalam kalangan masyarakat biasa di kampung-kampung dan pinggir Bandar. Di dalam persembahan Dikir Barat terdapat satu kumpulan yang diketuai oleh seorang Tukang Karut dan Tok Juara. Mereka akan mengarut sambil berbalas-balas pantun dan diikuti oleh awak-awak sebagai suara latar dengan suara yang kuat dan lantang. Antara lagu Dikir Barat yang terkenal ialah:

1. Karut Selampit
2. Karut Menora
3. Karut Jenaka Mak Yong
4. Karut Wau Bulan

Contoh Lirik Lagu Wau Bulan Dalam Dikir Barat

Eh Wau Bulan (2x)
Wau Bulan teraju tiga
Ini malam sama-sama
Sama-sama bersuka ria.








































CARA WAU DIMAINKAN
Pada kebiasaannya wau akan dimainkan oleh dua orang, iaitu seorang akan memegang wau dan seorang lagi dipanggil juru anjung yang memegang tali. Apabila angin bertiup maka tali akan ditarik melawan arus angin dengan cara menghulur dan menarik talinya sehinggalah wau tersebut tinggi di udara. Kilauan cahaya matahari akan menambah cantik lagi wau yang dihias berwarna-warni.
Di masa kini walaupun wau masih mendapat tempat dalam kalangan masyarakat Melayu tetapi layang-layang juga tidak kurangnya telah mendapat perhatian oleh masyarakat tempatan dan juga antarabangsa. Pelbagai bentuk dan corak layang-layang telah dicipta, ada layang-layang yang berbentuk orang, kapal berangkai dan ada yang dimainkan dengan menggunakan dua utas tali. Kebanyakkan pertunjukan wau dan layang-layang masih mendapat tempat di Malaysia, terutama ketika hari-hari sambutan perayaan atau pertandingan wau antarabangsa.
Kawasan yang sesuai.
Wau hendaklah dimainkan di kawasan yang lapang seperti di tepi pantai, di kawasan sawah padi atau di padang kawasan tepi pantai merupakan kawasan yang paling sesuai untuk menerbangkan wau. kawasan yang tidak sesuai bermain wau ialah dikawasan yang tidak lapang, banyak bangunan, pokok, tiang elektrik atau tiang telefon.

3 unsur yang mempengaruhi kenaikan wau Tekanan angin
Apabila tekanan angin di permukaan wau semakin kuat, maka kemampuan untuk naik tinggi semakin meningkat.

Daya tarikan graviti
Tarikan graviti ialah daya yang menarik wau ke bawah.

Daya seretan.
Wau akan mengundur ke belakang apabila permukaan wau mendapat tekanan yang tinggi. Hal ini akan mewujudkan daya seretan. Permainan wau tradisional Melayu adalah dimainkan menggunakan satu tali sahaja. Penggunaan satu tali membolehkan wau ini mudah diterbangkan dan dikawal. Terdapat dua cara melancarkan atau menaikkan wau iaitu, pelancaran jarak dekat dan pelancaran jarak jauh. Tali yang digunakan adalah tali tangsi.

Teknik menaikkan wau jarak dekat.
Teknik ini sesuai bagi wau yang bersaiz kecil dan ringan. Hanya seorang sahaja diperlukan untuk melancarkan teknik ini. Pemain berdiri membelakangkan angin. Sebelah tangan pemain akan memegang badan wau dan dihadapkan ke arah angin. Sebelah lagi tangan memegang gelung tali. wau dilepaskan perlahan-lahan sehingga wau naik tinggi ke udara.

Mengawal penerbangan
Tiupan angin yang tidak meneru menyebabkan pemain perlu mengawal penerbangan wau. Mengawal penerbangan wau penting untuk mengelakkan wau jatuh ke tanah atau mengelakkan tali wau terputus. Terdapat dua kemungkinan tiupan angin, iaitu angin beriup lemah dan angin bertiup kuat. Apabila angin bertiup lemah, pemain mesti menggulung tali wau supaya wau tersebut tidak jatuh ke tanah.

Teknik menurunkan wau.
Menurunkan wau memerlukan dua pemain, iaitu seorang penarik tali dan seorang lagi penggulung tali. Penarik tali ialah orang yang menarik talu wau manakala penggulung tali ialah orang yang menggulung tali wau yang telah ditarik oleh penarik tali. Permainan wau laga merupakan perlawanan memutuskan tali wau pihak lawan. Ia memerlukan kepantasan, tumpuan dan kemahiran yang tinggi. Bahagian tali wau ini disalut dengan serpihan kaca halus







Jenis-jenis Wau.

Wau Bulan

Wau kucing

Wau daun

Wau helang

Wau Jalabudi

Wau kenyalang

Wau merak

Wau puyuh

Layang-layang
Jenis-jenis Wau.




TUJUAN WAU DIMAINKAN.

Tujuan wau dimainkan ialah sebagai hiburan untuk mengisi masa lapang kepada pelbagai peringkat umur atau golangan. Selain itu, permainan wau juga dimainkan dalam pelbagai jenis pertandingan sama ada bertaraf antarabangsa mahupun bertaraf kebangsaan. Pertandingan-pertandingan ini melihat pada kecantikannya, bentuknya, corak ciptaannya, warnanya dan keasliannya. Namun begitu, ada juga sumber yang menyatakan bahawa di negeri Kedah, wau dimainkan kerana terdapat suatu lagenda yang berkenaan seorang petani yang telah berjumpa seorang budak perempuan di sawah padinya. Lalu diambilnya budak itu dan dipelihara hingga besar dan menjadi seorang anak gadis yang cantik.

Kegemaran gadis ini ialah bermain di bemdang-bendamg padi dan ianya sangat disayangi oleh petani itu. Melihatkan hal ini, isteri si petani menjadi cemburu lalu dipukul dan dihalaunya anak gadis itu lalu ia lari kearah mata angina barat.

Tahun itu, padi mereka tidak menjadi lalu si paetani dan isterinya berjumpa dengan Tok Nujum yang telah meramalkan bahawa gadis yang telah dihalau itu sebenarnya adalah semangat padi. Untuk meminta maaf, petani itu mestilah membuat satu lembaga cantik yang boleh melayang di udara dan dapat mengeluarkan bunyi yang mendayu-dayu seolah-olah merindu
Petani itu menurut nasihat Tok Nujum dan telah membuat sebuah lembaga yang boleh melayang dan mengeluarkan bunyi mendayu-dayu. Padi mereka pada tahun yang seterusnya telah mengeluarkan hasil yang agak baik dan untuk mengucapkan terima kasih kepada semangat padi, petani tersebut telah meminta orang-orang kampungnya supaya membuat layang-layangdan menaikannya semasa musim menuai padi.
Sejak itu, wau dimainkan untuk memuja semangat padi serta mengucapkan terima kasih kepada semangat padi tersebut.



NEGERI YANG MEMPOPULARKAN PERMAINAN WAU

Antara negeri-negeri di Malaysia yang mempopularkan wau ialah Kelantan, Terengganu, Perlis dan Kedah. Kelantan dan Terengganu sehingga kini masih terkenal dan mengekalkan tradisi pembuatan wau yang menarik. Selain daripada membuat wau untuk dimain,negeri-negeri ini juga membuat wau untuk hiasan dinding dan kraftangan.

















KAUM DAN ETNIK YANG MEMPOPULARKAN PERMAINAN WAU

Terdapat dua golongan yang kerap bermain wau pada zaman dahulu iaitu golongan istana dan rakyat biasa. Pada masa kini, biasanya kaum Melayu yang selalu bermain wau, namun begitu, terdapat juga segelintir kaum India atau Cina yang bermain wau untuk mengisi masa lapang mereka.

mia94
June 9, 2008   04:53 PM PDT
 
aq cri congkak..
kude kepang lak kuar..
adehhhhhh
mia94
June 9, 2008   04:50 PM PDT
 
npe arh sume crik psl wau
nabiell
June 7, 2008   01:28 PM PDT
 
aku cri pasal gasing bkn pasal wau...
sessape ada info psl gasing btaw aku....
add aku kt ms fwenster
nabiell_scarface@yahoo.com.my
ok....tq.......
anis
June 6, 2008   11:26 PM PDT
 
mana alat-alat yang digunakan untuk bermain waunya???
zeera
June 6, 2008   12:03 PM PDT
 
urm nak mintak tlg gak kalu ada lagi bout alat membuat wau, pleez bagi, jgn ar combong...
abg_hensem
June 4, 2008   11:32 PM PDT
 
wa bengan tul....
laen wa bkak laen yg kuar....
Name zira
June 3, 2008   10:21 PM PDT
 
saya nak maklumat tntg alat alat yang digunakan untuk membuat wau..........
Noname
June 2, 2008   11:17 PM PDT
 
saya bukak gasing.. ape pasal kuda kepang yang keluar plak?? musykil la.....
Noname
June 2, 2008   11:11 PM PDT
 
saya bukak gasing.. ape pasal kuda kepang yang keluar plak?? musykil la.....
Name
June 2, 2008   07:14 PM PDT
 
helo
are-di
June 2, 2008   07:11 PM PDT
 
den nak ucapkan kek bdk tahfiz form 3 yg dokek kolang2,slmat mnyiapkan folio sjrah..good luck
eYkA
June 2, 2008   06:30 PM PDT
 
kowunk nie tah ppe r..
bkn ssh sgt p0wn wat f0lio nie..
hikhik..
law nak tye ppe nie email ktew
(sha_fiqah93@yahoo.com)
TeE-Qa
June 2, 2008   06:13 PM PDT
 
nak pictures pasal wau + negeri2 yg mempopularkannya..i mean peta negeri .........btw,i lyke da kuda kepang.......
zack
June 2, 2008   03:47 PM PDT
 
aku nk kaum yg terlbat(wau)
MIRA
June 2, 2008   12:58 PM PDT
 
GASING ADOW TK? AKU NK KAUM YG BERMAIN....PLEZZZ
syahira
May 30, 2008   10:56 PM PDT
 
thanx 4 the information(wau).....thanx a lot...love u guyz..thanks 4 helping me, coz give me sum information about wau....thanx a lot..hanya tuhan saje dpt balasnyer...
ainz solehah
May 30, 2008   03:28 PM PDT
 
wouiiiiiiiiiiiii............ aq x taw ar nk wt folio 4 pmr nieyh.... ssh siot... ngada2 lark 2 nk cm2...gram toy ar...klu iktkn atieyh aq...aq x kn wt lorghhhh...juz terpkse wt coz nj lloz jerw...hu6
ainz solehah
May 30, 2008   10:35 AM PDT
 
alopp kowang2..tq ek coz banyak bagi info kat cni..a love u all..muaahhh..
ainz solehah
May 30, 2008   10:33 AM PDT
 
alopp kowang2..tq ek coz banyak bagi info kat cni..a love u all..muaahhh..
Gary
May 29, 2008   06:24 PM PDT
 
Tlg sy..!! Ape alat yang digunakan dalam Permainan Wau..?? send it do me at gary_chihow93@yahoo.com.my
Christyne
May 29, 2008   03:18 PM PDT
 
Wau -

&#12288;
Teraju tiga sememangnya sinonim dengan wau, juga dikenali sebagai layang-layang di negeri-negeri sebelah pantai barat semenanjung. Sebagai permainan masa lapang bagi kalangan rakyat biasa dan golongan istana. Sejak zaman-berzaman sekitar kurun kelima belas, wau telah dimainkan oleh orang Melayu. Mereka telah mempercayai ada kaitan di antara semangat angin dan langit.

Jenis Wau

Wau bulan


Berbagai jenis dan bentuk wau telah dicipta. Wau burung, wau pari, wau katak, wau bayan, wau merak, wau kucing, wau jala budi, wau lenggang kebayan, wau sewah, wau barat dan yang sangat digemari oleh orang Melayu ialah wau bulan. Rekacorak bermotifkan awan larat pada kebiasaannya adalah menghiasi kebanyakan wau yang dihasilkan dengan berwarna-warni. Kelantan dan Terengganu sehingga kini masih mengekalkan tradisi pembuatan wau yang menarik, selain dijadikan untuk permainan ianya juga sebagai hasil kraftangan dan hiasan dinding.


Membuat Wau

Pembuatan sesebuah wau agak rumit dan memakan masa, dari kerja-kerja meraut buluh untuk dijadikan rangka, mengimbang stabilkan kepak sehingga melekatkan kertas pada rangka wau tersebut mengambil masa dua minggu untuk siap. Rangka buluh tulang belakang wau lebih besar daripada kepaknya, kemudian diikat dengan menggunakan benang mengikut bentuk serta jenisnya.

Rangka yang telah disiapkan akan ditampal dengan tiga lapis kertas nipis dan lutsinar dengan berlainan warna. Lapisan pertama menggunakan kertas berkilat, lapisan kedua menggunakan warna yang berbeza dan bercorak awan larat iaitu bercorak pucuk rebung atau bunga cengkih yang telah ditebuk. Pada lapisan ketiga pula corak berlainan yang telah ditebuk ditampalkan.

Di bahagian kepala atau muncungnya serta dihujung kiri dan kanan kepak, akan dihiasi dengan rambu-rambu halus yang berwarna warni menambah cantik lagi rupanya. Busul akan diregangkan di bahagian belakang tengkuk wau, agar ianya mengeluarkan bunyi dengung apabila diterbangkan diudara. Busul diperbuat dari daun rembia atau mengkuang yang telah direndam dan dilurut lalu dibiarkan kering. Ia berbentuk seperti alat memanah. Tali teraju diikatkan di antara bahu kepak dan tulang belakang sebelah bawah wau bagi mengimbangi wau - Teraju Tiga.
Christyne
May 29, 2008   03:17 PM PDT
 
Wau -

&#12288;
Teraju tiga sememangnya sinonim dengan wau, juga dikenali sebagai layang-layang di negeri-negeri sebelah pantai barat semenanjung. Sebagai permainan masa lapang bagi kalangan rakyat biasa dan golongan istana. Sejak zaman-berzaman sekitar kurun kelima belas, wau telah dimainkan oleh orang Melayu. Mereka telah mempercayai ada kaitan di antara semangat angin dan langit.

Jenis Wau

Wau bulan


Berbagai jenis dan bentuk wau telah dicipta. Wau burung, wau pari, wau katak, wau bayan, wau merak, wau kucing, wau jala budi, wau lenggang kebayan, wau sewah, wau barat dan yang sangat digemari oleh orang Melayu ialah wau bulan. Rekacorak bermotifkan awan larat pada kebiasaannya adalah menghiasi kebanyakan wau yang dihasilkan dengan berwarna-warni. Kelantan dan Terengganu sehingga kini masih mengekalkan tradisi pembuatan wau yang menarik, selain dijadikan untuk permainan ianya juga sebagai hasil kraftangan dan hiasan dinding.


Membuat Wau

Pembuatan sesebuah wau agak rumit dan memakan masa, dari kerja-kerja meraut buluh untuk dijadikan rangka, mengimbang stabilkan kepak sehingga melekatkan kertas pada rangka wau tersebut mengambil masa dua minggu untuk siap. Rangka buluh tulang belakang wau lebih besar daripada kepaknya, kemudian diikat dengan menggunakan benang mengikut bentuk serta jenisnya.

Rangka yang telah disiapkan akan ditampal dengan tiga lapis kertas nipis dan lutsinar dengan berlainan warna. Lapisan pertama menggunakan kertas berkilat, lapisan kedua menggunakan warna yang berbeza dan bercorak awan larat iaitu bercorak pucuk rebung atau bunga cengkih yang telah ditebuk. Pada lapisan ketiga pula corak berlainan yang telah ditebuk ditampalkan.

Di bahagian kepala atau muncungnya serta dihujung kiri dan kanan kepak, akan dihiasi dengan rambu-rambu halus yang berwarna warni menambah cantik lagi rupanya. Busul akan diregangkan di bahagian belakang tengkuk wau, agar ianya mengeluarkan bunyi dengung apabila diterbangkan diudara. Busul diperbuat dari daun rembia atau mengkuang yang telah direndam dan dilurut lalu dibiarkan kering. Ia berbentuk seperti alat memanah. Tali teraju diikatkan di antara bahu kepak dan tulang belakang sebelah bawah wau bagi mengimbangi wau - Teraju Tiga.
Christyne
May 29, 2008   03:17 PM PDT
 
Wau -

&#12288;
Teraju tiga sememangnya sinonim dengan wau, juga dikenali sebagai layang-layang di negeri-negeri sebelah pantai barat semenanjung. Sebagai permainan masa lapang bagi kalangan rakyat biasa dan golongan istana. Sejak zaman-berzaman sekitar kurun kelima belas, wau telah dimainkan oleh orang Melayu. Mereka telah mempercayai ada kaitan di antara semangat angin dan langit.

Jenis Wau

Wau bulan


Berbagai jenis dan bentuk wau telah dicipta. Wau burung, wau pari, wau katak, wau bayan, wau merak, wau kucing, wau jala budi, wau lenggang kebayan, wau sewah, wau barat dan yang sangat digemari oleh orang Melayu ialah wau bulan. Rekacorak bermotifkan awan larat pada kebiasaannya adalah menghiasi kebanyakan wau yang dihasilkan dengan berwarna-warni. Kelantan dan Terengganu sehingga kini masih mengekalkan tradisi pembuatan wau yang menarik, selain dijadikan untuk permainan ianya juga sebagai hasil kraftangan dan hiasan dinding.


Membuat Wau

Pembuatan sesebuah wau agak rumit dan memakan masa, dari kerja-kerja meraut buluh untuk dijadikan rangka, mengimbang stabilkan kepak sehingga melekatkan kertas pada rangka wau tersebut mengambil masa dua minggu untuk siap. Rangka buluh tulang belakang wau lebih besar daripada kepaknya, kemudian diikat dengan menggunakan benang mengikut bentuk serta jenisnya.

Rangka yang telah disiapkan akan ditampal dengan tiga lapis kertas nipis dan lutsinar dengan berlainan warna. Lapisan pertama menggunakan kertas berkilat, lapisan kedua menggunakan warna yang berbeza dan bercorak awan larat iaitu bercorak pucuk rebung atau bunga cengkih yang telah ditebuk. Pada lapisan ketiga pula corak berlainan yang telah ditebuk ditampalkan.

Di bahagian kepala atau muncungnya serta dihujung kiri dan kanan kepak, akan dihiasi dengan rambu-rambu halus yang berwarna warni menambah cantik lagi rupanya. Busul akan diregangkan di bahagian belakang tengkuk wau, agar ianya mengeluarkan bunyi dengung apabila diterbangkan diudara. Busul diperbuat dari daun rembia atau mengkuang yang telah direndam dan dilurut lalu dibiarkan kering. Ia berbentuk seperti alat memanah. Tali teraju diikatkan di antara bahu kepak dan tulang belakang sebelah bawah wau bagi mengimbangi wau - Teraju Tiga.
NOName
May 28, 2008   05:03 PM PDT
 
peh memang susah nak pikir......
Shirley
May 26, 2008   05:32 PM PDT
 
Ada sesiapa boleh memberi maklumat tentang congkak, terutama negeri yang mempopularkannya
Shirley
May 26, 2008   05:32 PM PDT
 
Ada sesiapa boleh memberi maklumat tentang congkak, terutama negeri yang mempopularkannya
Shirley
May 26, 2008   05:27 PM PDT
 
adakah maklumat tentang congkat, terutama negeri yang mempopularkannya. Sila tolong saya!!
@!n@@
May 26, 2008   04:13 PM PDT
 
awk tau x nama permainan selain wau apa??can u tell me
zetiey
May 26, 2008   04:05 PM PDT
 
halo!!kowunk tulun agy aq tjuan men congkak..bleyh x??????
@!n@@
May 26, 2008   03:25 PM PDT
 
hai awk semua can u give me maklumat wau please...saya nk esai
sang
May 20, 2008   02:06 AM PDT
 
mane alat yg digunakan utk bermain wau?
Amalina Husna
May 9, 2008   08:37 PM PDT
 
ellow sume...
time ksih byk2 kt korg sume eh...
byk mklumat yg ley dpt kt cni..
thanx utk sadiq, apple, nyior n sume2 lar yg bg idea 2 eh...
aku x kn lpe ltk nme korg sbg fren aku dlm penghargaan keyh...
hehe...
las...li...
siap gak folio akuh...
ngeh5!!!
syg korg!!!!!
har8!!!
clara
May 7, 2008   08:23 PM PDT
 
thank you so much! this blog helped me alot :)
tasha
May 5, 2008   09:52 PM PDT
 
askum...mcmana nie??keja kursus ckgu nk dah!maklumat tntg permainan tradisional tak dpt lg.ple someone help me!ju e-mel kat tasha_LeoGurlz@yahoo.com. ok?
amalina smar
May 3, 2008   10:12 PM PDT
 
spe2 yg ade ilustrasi gambr cara2 wat congkak tolonglh e-mel ke amal_amalina93@yahoo.com.my
eila azila
May 3, 2008   10:29 AM PDT
 
pe kaum eknik yg maen p'mainan wau eh..??
waa pening kpale nk cari..
kesian bacth ak diz year..
dpt soalan yg susah2..
hope korang dpt siapkn b4 dateline..hehe..

go go chaiyok..

pape hal contact ak kt ym..
ariesgirl_cute93@yahoo.com

+lala+
May 2, 2008   06:39 PM PDT
 
siape ade gambar jenis-jenis gasing???aku nk~~thx u^^
handsome
May 1, 2008   11:23 PM PDT
 
wau ni macam BaaaaBi
otai
May 1, 2008   02:10 PM PDT
 
pa cerita wau bulan mane???
nana_93
May 1, 2008   11:00 AM PDT
 
erm..tlg nana cri sal wau..
Name
April 30, 2008   04:28 PM PDT
 
da info here stinks!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ling
April 29, 2008   04:38 PM PDT
 
siapa tau guli ?tolong!!!plssssss
secret
April 27, 2008   11:41 PM PDT
 
sape tahu psl kaum/etnik yang terlibat dlm wau
tracy
April 27, 2008   02:10 PM PDT
 
sesiapa ada gambar,peta.dokumen dan lain lain tentang wau tat tlg bagi aku thk
as
April 27, 2008   12:23 PM PDT
 
ade lagi maklumat tentang wau
sadiq
April 26, 2008   04:33 PM PDT
 
1.Nama Permainan

Wau merupakan salah satu permainan tradisional yang agak popular pada masa kini terutamanya di negeri-negeri sebelah pantai barat semenanjung Malaysia. Wau dijadikan permainan untuk mengisi masa lapang tidak kira generasi muda mahupun generasi tua.

Terdapat beberapa jenis atau nama lain bagi wau. Antaranya ialah wau burung, wau pari, wau katak, wau bayan, wau merak, wau kucing, wau jala budi, wau lenggang kebayan, wau sewah, wau barat dan yang paling digemari oleh orang Melayu ialah wau bulan.

2.Latar Belakang

2.1 Mengikut satu catatan, wau telah dihasilkan sejak dari tahun 711 Masihi lagi oleh Sang Jaya. Pada awalnya, wau dicipta sebagai lambang kebesaran sesuatu negara. Apabila sesebuah negara berjaya dalam peperangan, mereka akan meraikannya dengan cara menerbangkan wau ke langit. Ada juga pendapat yang menyatakan bahawa wau berasal dari negara China sejak 3000 tahun yang lalu. Penduduk China menggunakan wau untuk menghantar makanan kepada penduduk yang terperangkap di bukit atau gunung semasa banjir.

Wau juga dikaitkan dengan semangat padi. Wujud mitos yang mengatakan bahawa pada zaman dahulu, terdapat sepasang suami isteri yang bertani dan tidak mempunyai anak. Suatu hari, mereka telah menjumpai seorang bayi perempuan dan dengan rasa gembira, mereka telah menjaga bayi tersebut. Apabila bayi tersebut taleh dewasa, bayi tersebut menjadi seorang gadis yang amat cantik.

Pelbagai fitnah dan tohmahan dilemparkan oleh mereka yang mencemburui kejelitaan gadis tersebut. Sehinggalah pada suatu hari, dia telah dipukul dan dihalau keluar oleh petani suami isteri. Sejak itu, tanaman mereka tidak menjadi dan setelah ditilik oleh ahli nujum, ahli nujum mencadangkan agar mereka menerbangkan wau berbentuk bulan untuk mengembalikan semangat tersebut. Atas cadangan ahli nujum, tanaman mereka kembali subur dan aktiviti mengembalikan semangat padi, berlarutan hingga ke hari ini.

2.2 Antara negeri-negeri di Malaysia yang mempopularkan wau ialah Kelantan, Terengganu, Perlis dan Kedah. Kelantan dan Terengganu sehingga kini masih terkenal dan mengekalkan tradisi pembuatan wau yang menarik. Selain daripada membuat wau untuk dimain,negeri-negeri ini juga membuat wau untuk hiasan dinding dan kraftangan.

2.3 Terdapat dua golongan yang kerap bermain wau pada zaman dahulu iaitu golongan istana dan rakyat biasa. Pada masa kini, biasanya kaum melayu yang selalu bermain wau, namun begitu, terdapat juga segelintir kaum india atau cina yang bermain wau untuk mengisi masa lapang mereka.

3.Tujuan Dimainkan

Tujuan wau dimainkan ialah sebagai hiburan untuk mengisi masa lapang kepada pelbagai peringkat umur atau golangan. Selain itu, permainan wau juga dimainkan dalam pelbagai jenis pertandingan sama ada bertaraf antarabangsa mahupun bertaraf kebangsaan. Pertandingan-pertandingan ini melihat pada kecantikannya, bentuknya, corak ciptaannya, warnanya dan keasliannya.
sarah
April 25, 2008   05:16 PM PDT
 
woit...
tlg aq dlm keje kursus sej and geo plz......
WEBSITE BODOH
April 23, 2008   07:23 PM PDT
 
AKU NAK WAU BULAN >>> BUKAN MAIN KUDE
HARIMAU MALAYA
April 22, 2008   04:09 PM PDT
 
WEI,TOLONGLA AKU YANG XDAPAT2 CARI MAKLUMAT TENTANG ASAL-USUL SETIAP JENIS WAU.
tracy
April 20, 2008   02:16 PM PDT
 
aku mau cari tentang tujuan dimainanhan wau,negeri yg mempopularkan permainan ini,kaum/etnik yg terlibat boleh bantu tat/
budak marah
April 19, 2008   11:23 AM PDT
 
apa ne tulis kat luar wau tapi kat dalam ada macam macam benda tak bermoral
izne_hana
April 18, 2008   06:56 PM PDT
 
ade sesiape xyg tau tujuan wau dimainkan? n kaum ape yg main? if u know, plizz email me at iznee_heartnet@yahoo.com.. tq..arigato gozaimasu.. :)
ika
April 17, 2008   07:13 PM PDT
 
hie,sape2 yg blh tlg sy bg contoh2 mcm mane nk buat folio sejarah??? sy wat permainan gasing lar... plzzz.
biha
April 16, 2008   09:53 PM PDT
 
nk wat folio!! nk cri psl wau!!! susahnyerrrr...
Eyra
April 15, 2008   05:02 PM PDT
 
weyh! xde cite congkak ka?
meh antaq kt emel eyra..
sakura_inu93@yahoo.com.my
sedeyh seyh susah nk carik!
wuaaaaaa);
ieja
April 14, 2008   10:23 PM PDT
 
sye nk maklumat tntang wau, klo bleh p'banyakkan laga info
PENcari WAU
April 14, 2008   08:40 AM PDT
 
Masuk laman web nie.....................www.puedede.com...................................................mcmx2 ader tntng maklumat permainan tradisional.....................
ika_pineng
April 13, 2008   04:25 PM PDT
 
npe sye mintak laen,laen yang kuar..huhu..npe susah cangat nak cri
aliff93_falah
April 13, 2008   12:30 PM PDT
 
aku nop cari wau jugop..
buke nyor kuda kepang..
payoh wei nak jupo..
nok suruh gf carii..
takut kena marah...
so cari larr sndri...
sedey2..hehhehe..
get A 4 sejarah...
puteh
April 12, 2008   09:30 PM PDT
 
ada x psl congkak?????????????????
mmbosankan!!!!!!!! mcm nie baik x payah buat website
ailin
April 12, 2008   05:32 PM PDT
 
macam mana nak dapat maklumat tentang congkak ha????plezzzz bg tau saya love u klau u dapat bg maklumat kat saye
ika
April 11, 2008   10:53 PM PDT
 
x ada citer psl wau..............
nak buat assigment ......
kim907'
April 11, 2008   04:16 PM PDT
 
apsal wau ssah sngt nak detail???
bkn ke wau nie trsohor sbgai prmainn tradsional??? WHY......?????
Name
April 10, 2008   10:58 PM PDT
 
thnx!
apple
April 9, 2008   07:56 PM PDT
 
WAU antara permainan orang Melayu berunsur seni untuk masa lapang, sekitar kurun ke-15, sangat popular di kalangan rakyat biasa dan golongan istana. Mereka percaya permainan wau ada kaitan dengan semangat angin dan langit.
Wau dicipta dalam pelbagai bentuk dan mempunyai nama tersendiri seperti wau burung, wau pari, wau katak, wau bayan, wau merak, wau kucing, wau jala budi, wau lenggang kebayan, wau sewah dan wau barat. Begitupun wau bulan sangat digemari oleh orang Melayu. Reka corak biasanya bermotifkan awan larat akan menghiasi kebanyakan wau yang dihasilkan dan diwarnakan dengan pelbagai warna. Selain dijadikan bahan permainan, wau juga menjadi hasil kraftangan dan hiasan dinding.
Pembuatan sesebuah wau bermula dengan kerja-kerja meraut buluh untuk dijadikan rangka, mengimbang-stabilkan kepak dan kemudian melekatkan kertas pada rangka wau. Rangka buluh tulang belakang lebih besar daripada kepaknya. Kedua-duanya kemudian diikat dengan menggunakan benang mengikut bentuk serta jenisnya. Rangka yang telah disiapkan akan ditampal dengan tiga lapis kertas nipis dan lutsinar yang berlainan warna. Lapisan pertama menggunakan kertas berkilat dan lapisan kedua pula menggunakan kertas warna lain yang mempunyai corak awan larat iaitu corak pucuk rebung atau bunga cengkih yang telah ditebuk. Pada lapisan ketiga pula corak berlainan yang telah ditebuk akan ditampalkan.
Di hujung bahagian kepala dan kepaknya akan dihiasi dengan rambu-rambu halus yang berwarna-warni bagi mencantikkan lagi rupanya. Busul atau dengung akan diikatkan di bahagian belakang tengkuk wau bagi mengeluarkan bunyi dengung apabila diterbangkan di udara. Busul berbentuk seperti alat memanah yang diperbuat daripada daun rembia atau mengkuang yang telah direndam, dilurut dan dibiarkan kering. Akhir sekali tali teraju (Teraju Tiga) akan diikatkan di bahu kepak kiri dan kanan serta di sebelah bawah tulang belakang bagi mengimbangi wau.
Pada kebiasaannya wau akan dimainkan oleh dua orang iaitu seorang akan memegang wau dan seorang lagi yang dipanggil juru anjung akan memegang tali. Apabila angin bertiup maka tali akan ditarik melawan arus angin dengan cara menghulur dan menarik talinya sehinggalah wau tersebut tinggi di udara. Kilauan cahaya matahari akan menambah cantik lagi wau yang berwarna-warni itu.
Pada masa kini wau telah diberi perhatian oleh masyarakat tempatan dan juga antarabangsa. Pelbagai bentuk dan corak wau telah dicipta dan diselaraskan dengan peredaran kemodenan seperti wau yang berbentuk orang, kereta, kapal berangkai dan ada wau gergasi yang dimainkan dengan menggunakan dua utas tali. Pertunjukan wau juga telah mendapat tempat di Malaysia, terutama ketika hari-hari sambutan perayaan atau pertandingan wau antarabangsa.
sya
April 9, 2008   02:02 PM PDT
 
blog ni bgus,, cume kurg diberi perhatian oleh org yg lbih pakar lg dlm perihal permainan tradisional. kpd yg jz taw skit2 psl permainan tradisional, well,, its good actually,, so,, tmbah2 knlah pengetahuan you all tu n jgn lah kedekut ble org nk mintak tolong... pk lah yeah...
NyiOr_93
April 8, 2008   06:41 PM PDT
 
Anda mahu lagi??!!
Hehe...
Wau ni,
namanya berbeza-beza mengikut negara. Bagi rakyat Jepun menyebut Tako, Afrika (Vlieers), Belgium (Plakwaaier), China (Fung Jung), Belanda (Vlieger), Britain (Kites), Perancis (Cerf Volant), Jerman (Drachen), Itali (Aquilone), Korea (Youn), Mexico (Papalote), Norway (Drage), Portugal (Pipas), Filipina (Saranggola), Russia (Letchijzmeij), Sepanyol (Cometas) dan Sweden (Drake) tapi maknanya tetap sama iaitu layang-layang atau wau.

Pada kebiasaannya wau akan dimainkan oleh dua orang, iaitu seorang akan memegang wau dan seorang lagi dipanggil juru anjung yang memegang tali. Apabila angin bertiup maka tali akan ditarik melawan arus angin dengan cara menghulur dan menarik talinya sehinggalah wau tersebut tinggi di udara. Kilauan cahaya matahari akan menambah cantik lagi wau yang dihias berwarna-warni.

Di masa kini walaupun wau masih mendapat tempat dikalangan masyarakat Melayu tetapi layang-layang juga tidak kurangnya telah mendapat perhatian oleh masyarakat tempatan dan juga antarabangsa. Pelbagai bentuk dan corak layang-layang telah dicipta, ada layang-layang yang berbentuk orang, kapal berangkai dan ada yang dimainkan dengan menggunakan dua utas tali. Kebanyakkan pertunjukan wau dan layang-layang masih mendapat tempat di Malaysia, terutama ketika hari-hari sambutan perayaan atau pertandingan wau antarabangsa.

Teraju tiga sememangnya sinonim dengan wau, juga dikenali sebagai layang-layang di negeri-negeri sebelah pantai barat semenanjung. Sebagai permainan masa lapang bagi kalangan rakyat biasa dan golongan istana. Sejak zaman-berzaman sekitar kurun kelima belas, wau telah dimainkan oleh orang Melayu.

Ada beberapa faktor nama wau mula-mula dikenali, mengikut cerita dahulu wau dimainkan oleh kanak-kanak. Ia diperbuat dari daun yang tertentu diikat dengan tali pada tetulang belakang daun dan dinaikkan di tempat berangin, pada suatu ketika wau itu putus.

Setelah dipukul angin kencang lalu kanak-kanak ini menangis "wa..wa..wa…" maka lahirlah perkataan wau, tetapi penyataan in masih menjadi tanda tanya dalam asal usul nama wau yang dikenali.

Antara faktor lain pula, wau wujud dari semangat padi, mengikut lagendanya sepasang suami isteri tidak menpunyai anak telah menjumpai seorang kanak-kanak di sawah. Mereka memelihara kanak-kanak itu dengan penuh kasih sayang, lebih-lebih lagi si suaminya. Perkara ini telah menimbulkan curiga si isteri lalu menyiksa anak itu sehingga ia terus melarikan diri.

Setelah pemergian budak itu, tanaman mereka telah diserang penyakit, lalu berjumpalah mereka dengan nujum yang meramalkan bahawa kejadian itu berlaku akibat tindakan si isteri tadi maka semangat padi mereka telah ditimpa bencana. Untuk memohon maaf nujum tersebut menyatakan supaya petani dan isterinya membuat sesuatu yang berbentuk wau, dan dilayangkan ke udara selepas musim menuai.
Di antara dua cerita di atas tentang asal usul wau, perkara ini masih belum menemui jawapan walaupun timbul pelbagai pertanyaan. Penelitian dan pengkajian mendalam harus diperkemaskan lagi. Bagi para pengkaji wau pula berpendapat wau adalah satu sumber dalam mengenali tradisi budaya Melayu.

Dalam pembikinannya pula rekabentuk dan ukuran wau adalah melambangkan identiti sesebuah negeri itu sendiri, umpamanya negeri Kedah Darulaman yang terkenal dengan wau jalabudinya, tetapi hampir keseluruhan wau yag dicipta adalah berbentuk haiwan seperti burung, kucing, ikan dan sebagainya.

Klu nk tanya ape lg..leh email aku kt zueraaqsaraneji@yahoo.com
klau aku leh tolg aku tolong,k?x yah malu2 aku tak makan org.

NyiOr_93
April 8, 2008   06:14 PM PDT
 
Apa yang susah sgt pasal wau?Akui ada banyak mklumat pasal wau.Nah..amek la..fre jea.Huhu...

Pengenalan
Permainan wau ini juga dikenali dengan layang-layang.Permainan wau amat digemari oleh penduduk-penduduk kampung. Permainan ini dimainkan sejak kurun ke 15. Wau masih digemari dan dimainkan di kawasan-kawasan seperti Kelantan, Terengganu, Kedah dan Perlis.

Wau dicipta dalam pelbagai bentuk dan mempunyai nama tersendiri seperti wau burung, wau pari, wau katak, wau bayan, wau merak, wau kucing, wau jala budi, wau lenggang kebayan, wau sewah dan wau barat. Begitupun wau bulan sangat digemari oleh orang Melayu. Reka corak biasanya bermotifkan awan larat akan menghiasi kebanyakan wau yang dihasilkan dan diwarnakan dengan pelbagai warna. Selain dijadikan bahan permainan, wau juga menjadi hasil kraftangan dan hiasan dinding

DEFINISI WAU

Permainan layang-layang atau wau mempunyai hubungan dengan kepercayaan kepada semangat padi. Permainan wau dipercayai telah dilakukan sebagai satu cara untuk memohon maaf kepada semangat padi yang telah menjelma menjadi seorang anak gadis.

Permainan wau diadakan sebagai hiburan untuk pelbagai peringkat umur. Permainan wau juga diadakan untuk pertandingan. Pertandingan yang melihat bentuk kecantikannya diukur dari segi keindahannya kepada bentuk, corak ciptaan, warna, keaslian ciptaan dan ukuranya.



Cara Bermain
Pada kebiasaannya wau akan dimainkan oleh dua orang iaitu seorang akan memegang wau dan seorang lagi yang dipanggil juru anjung akan memegang tali. Apabila angin bertiup maka tali akan ditarik melawan arus angin dengan cara menghulur dan menarik talinya sehinggalah wau tersebut tinggi di udara. Kilauan cahaya matahari akan menambah cantik lagi wau yang berwarna-warni itu.
rara
April 8, 2008   03:14 PM PDT
 
mne WAU NIYH..............................!!!!!!!!!!!
dak wangsa maju
April 6, 2008   05:34 PM PDT
 
seaper yg dah siap folio
psl wau,plz contact aku,
mintak maklumat skit.
ichigoespada@yahoo.com
ain
April 6, 2008   12:48 PM PDT
 
arghhh,,,, mne nyer pasai wau????????? x de pon?????
MeLaNie
April 2, 2008   09:21 PM PDT
 
kenapa ditanya lain dijawab lain pula..macam tidak memahami soalan pula..
ONE_AE-ROL
April 1, 2008   05:15 PM PDT
 
wei!! mne sjrah wau? asl sjrh kemPLING?? nk kne temPLING...??
sea shell
April 1, 2008   04:02 PM PDT
 
where got wau o???
syerah
March 31, 2008   10:59 PM PDT
 
mane wau...
aku org muar nie..
nk tau gak pasal sejarah wau kt muar..
dh r tu kene wat folio..
syerah
March 31, 2008   10:59 PM PDT
 
mane wau...
aku org muar nie..
nk tau gak pasal sejarah wau kt muar..
dh r tu kene wat folio..
previn
March 31, 2008   05:52 PM PDT
 
woi pegi matilah .................
haziq
March 30, 2008   11:46 PM PDT
 
weh!!!!aku dok muor gak...tapi x de sial mcm ko...spe ckp bnde brok psl muor die mmg sial....
rasyid
March 30, 2008   10:44 PM PDT
 
knape takder pasal wau haa....??? masalahhhh..
mC_lAdy
March 30, 2008   05:06 PM PDT
 
pasal congkak takde kew??
Ni giler
March 30, 2008   03:19 PM PDT
 
bangang.....x usah bukak web site la camni
NAZ
March 30, 2008   02:45 PM PDT
 
AKU NAK KENE WAT FOLIO...DIE TULIS ADA WAU...TP BILE BUKAK X DA PUN PASAL WAU NI...ADUIIIII
mizue bdk smakl
March 29, 2008   09:51 PM PDT
 
arghh,,
m'gile pale otak akuh nih...
psl congkak tak de ke??
plez sape ade mklmt psl CONGKAK plez la send kat sye [sitiamiraz@yahoo.com] fwenzster ke,myspace ke, x pon yahoo massenger ke??
daaa...
assalamualaikum,,,
selamat maju jaye buat sejarah utk semua PMR CANDIDATES 2008,,,
chaiyok2,,,
sye p0n da fade up nih sebenarnye...
dgn geografi tak siap lagi,,
arghhhh!!!!!!!
BUDAK PMR 08
March 27, 2008   10:02 PM PDT
 
na cite pasal wau?cakap ade...tp x dak pun..org nk wt omwek ni ...plez
BUDAK NK AMIK PMR
March 27, 2008   09:59 PM PDT
 
@KUM ...WEI,MANA CITE PASAL
WAU, X DAK PUN.AKU MAK WT KKS
NI.....PLEZ
BUDAK NK AMIK PMR
March 27, 2008   09:58 PM PDT
 
@KUM ...WEI,MANA CITE PASAL
WAU, X DAK PUN.AKU MAK WT KKS
NI.....PLEZ
Name
March 27, 2008   08:19 PM PDT
 
permainan tradisional sucks
it is so damn fucking dick boring
now days there are computer games, play station 1, 2, and 3 and X BOX which is so damn cool.
miera
March 27, 2008   05:43 PM PDT
 
takdok pun wau... wak letih jah bukok... prabih pitih pok aku wak baya bil jah...
biey
March 26, 2008   04:28 PM PDT
 
knpa x da psal wau pon..
Arif
March 25, 2008   09:54 PM PDT
 
knp xdk tntng wau?.....d;( Klu spe dpt maklumat tntng wau yg detail, tlg bgthu sy kt (myscar93@yahoo.com.my) k????
makn pong
March 25, 2008   06:56 PM PDT
 
ape hebak srngat tntg sikuda kepang ha
tieya
March 25, 2008   06:00 PM PDT
 
rrrr...geram btol aku dibuatnyew~ npe xde wau & congkak ni????? ces,..pnat aku tggu nih.dr mlm ke ptg smpi ke subuh smpi ke maghrib blk..sok2 lusa tgk2 dh tua gamaknye..
tieya
March 25, 2008   05:42 PM PDT
 
attention plzzzzz.....jgn tdo ek.tieya nk tau psl wau an congkak ley x?dye ni klu xjwb xtaulah aku..gaknye tdo je memanjang kot.huhuhuhuhuhu...
student..lol
March 24, 2008   11:52 PM PDT
 
i need more information bOut wau..mEh!!!why..i cannot find any'sejarah n asal-usul about wau...arrgh,,tEntion!!!!!!
kyw
March 24, 2008   10:53 PM PDT
 
haiz...
need something bout de wau....
in malay...
all i found's in english....
sob sob...
are-mirul
March 24, 2008   09:11 PM PDT
 
aku nk cri pasal sepak raga lar..
nper len lak yg kuar,.....
aduh...
dh lar kener wat folio.... nei yg aku lemah nei....
xper lar...
nei pon blh lar..
asal kn siap...
tiq
March 24, 2008   04:40 PM PDT
 
apahal la bengap sangat benda nie...aku cari maklumat pasal wau tapi kuda kepang yang kuar...aduhai...wau tak de ke??takkan kudaq kepang je kot....
shazwan
March 24, 2008   04:14 PM PDT
 
ada sejarah tentang wau
Burhan Mohamed
March 23, 2008   07:47 PM PDT
 
saya nak ebih lanjut daripada ini
girl
March 23, 2008   11:46 AM PDT
 
saya mahu wau punyai maklumat!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1
fadzly
March 23, 2008   03:34 AM PDT
 
asl x ade wau???
???Haiz???
March 22, 2008   11:56 AM PDT
 
Saya Nak Tentang WAU juga!!!!
Kenapa Tak Ada?!
VALENCIA
March 21, 2008   10:33 PM PDT
 
HAI I WAN TO KNOW ABOUT SEJARAH TRADISIONAL PERMAINAN WAU OK? CAN U HELP ME?
awin
March 20, 2008   06:53 PM PDT
 
aq nk carik psl sepak raga, kuda kepang yg kuar....
aduh..!!! gimana seyh...
folio sej thn nie susah gile babun n boring sesgt....
zetty
March 20, 2008   03:14 PM PDT
 
kpd sespe yg sudi nk jdi fwenz n brkongsi mklumat tntng prmainn tradsi just mel me at missing_zyzy@yahoo.com...krjsma korng sume amt ku hrgai spnjang hup...
zetty
March 20, 2008   03:08 PM PDT
 
plezzzz help me!!!tgh trdesak cri mklumat folio sjarh niekk...de x sume mklumat psal gasing,wau or anything je laa....
afiq
March 19, 2008   09:46 PM PDT
 
saya nak tau pasal wau boleh x?
water_boy
March 19, 2008   04:21 PM PDT
 
Saya na cari maklunat tentang gasing serta wau
Name
March 19, 2008   11:21 AM PDT
 
BORING BANGAT SIH!!!
pu3seks5
March 18, 2008   09:46 PM PDT
 
ade x psl wau??????????????????????
Asakura
March 15, 2008   09:53 PM PDT
 
BLAH LA HOI
Razan
March 15, 2008   07:02 PM PDT
 
Ade x maklumat & gmbr2 pasal sepak raga???
tariq
March 13, 2008   09:44 PM PDT
 
saye nk lebih maklumat tentang wau.sila htr maklumat melalui email saye.(hopezboys4@yahoo.com)kerjasama anda saye hargai.
Name
March 12, 2008   11:00 PM PDT
 
la ingatkan pasal wau
purplepear
March 10, 2008   10:09 PM PDT
 
x der yg len ker dari kuda kepang ????????????
metsutake
March 10, 2008   11:23 AM PDT
 
mende le yg de dlm ruangan ni.nothing
Noor Fariza
March 8, 2008   11:09 AM PST
 
saya nak tahu dengan lebih teliti tentang sepak raga
MAc
March 7, 2008   02:00 PM PST
 
tak tau lu tulis apa lah !fuck

nana
March 7, 2008   12:21 PM PST
 
ermm..~~x taw nk ckp pe r..
julia
March 6, 2008   06:41 PM PST
 
gambar sampel kude kepang x de ker?aku nk lukis pelan kude kepang ni.harga kude kepang sekor agak2 bape erk?
Name
March 5, 2008   06:45 PM PST
 
nothing much about what i want to know
teku
March 1, 2008   03:33 PM PST
 
interesting btol...................
fauzi
December 5, 2007   01:58 PM PST
 
eh negara bangsat!dasar emang kalian keturunan negara maling ya!
kuda kepang,alberzanji,dan reog/barongan itu kebudayaan asli indonesia!!
emang pantas negara u disebut MALINGSIA ya(Malaysia maling harta Indonesia)
azie
November 12, 2007   09:08 PM PST
 
makanan yang sedap kat muar mee bandung muar??
budak_jawa
August 31, 2007   03:37 PM PDT
 
ngeheehe....bagus...tp kte lg minat barongan...lebih unik...
muar_girlz
January 15, 2007   08:43 PM PST
 
syabas guz.. aku bangga jadi anak muar
khairil
January 15, 2007   10:39 AM PST
 
rse cam kude kepang ni syirik je sbb memuja..dahla tu kne ade bomoh lak..nak warisi kesenian pun knela berlandaskan islam btol tak?bukan mein waris je bende mengarut cam ni..spttnya web master tunjukkan pro & con if nak warisi permainan ni..renung2kan la
Mok'NathaL
October 18, 2006   10:15 PM PDT
 
website ni best, sbb byk info yg kita dapat utk tarian serta muzik tradisional yg semakin hari di mamah usia dpt kita perolehi. ianya akan jd lg best bila lebih kan lagi info nya seperti gambar2 alah muzik, pakaian yg lengkap.. dan dibuat dalam dui bahasa sbb orang luar dapat sama2 mengenali budaya kita.. anyway thank 4 the info about kuda kepang..
madrox
July 28, 2006   10:41 PM PDT
 
SYABAS TERUSKAN USAHA ANDA..........
madrox
July 28, 2006   10:41 PM PDT
 
SYABAS TERUSKAN USAHA ANDA..........
madrox
July 28, 2006   10:40 PM PDT
 
Syabas... teruskan usaha anda.
Bye_MUAR GuRL
July 23, 2006   12:24 PM PDT
 
Actually,sumer nie mmg best..Thanks 4 u all info..Just 4 suggestion-bnyak'n lg gmbar n asal usul wujudnyer tarian ini..i mean mesti ade kisah sebaliknyer right? also nak info m'genai barongan,dimana ianya dipercayai disumpah mnjd b'kepala harimau dan b'ekor'n merak..plez nak tau sgt2...thanks alot...
ako
June 14, 2006   08:47 PM PDT
 
ape kate kalau cerita pasal makanan traditional muar iaitu SATAY..kan dekat muar je yang ade sate pada waktu pagi...
zura
May 4, 2006   01:47 PM PDT
 
sy suke ruangan ni.
boleh citer sikit tentang seni silat yang terdapat di muar.
terutama sekali silat panji yang terdapat di sarang buaya.
fadil
February 1, 2006   12:31 PM PST
 
ada gambar-gambar mengenai kuda kepang
Name
February 1, 2006   12:31 PM PST
 
ada gambar-gambar mengenai kuda kepang
Shasha
September 25, 2005   03:23 PM PDT
 
Wanna noe more bout kuda kepang pls....
 

Leave a Comment:

Name


Homepage (optional)


Comments




Previous Entry Home Next Entry